Dubbelkoor
Dubbelkorigheid is een techniek die erg populair werd vanaf de vroegbarok: in San Marco schreven Gabrieli en Monteverdi vele werken voor twee koren op aparte balkons. Deze techniek blijft sindsdien terugkeren, denken we maar aan Bach’s Matthäus-Passion of Mozart’s Mis in c.
De barokke techniek werd terug opgepikt door een aantal componisten die bijzonder geïnteresseerd waren in de oude tradities en in dit programma zijn dat Mendelssohn, Brahms, Schumann en Wüllner.
Mendelssohn en Brahms schreven hun motetten met de barokke meesters als Schütz en Bach in gedachten. Hier wordt de dubbelkorigheid uitgespeeld in de vorm van verhitte dialogen. Brahms was trouwens een uitstekende koordirigent die wekelijks repetities en concerten leidde gedurende een groot deel van zijn leven. Zijn a capellawerken ademen dan ook meesterlijk vakmanschap uit.
Het werk van Wüllner krijgt in dit programma haar Belgische première!
Programma
Johannes Brahms – 3 Motetten op.110
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Warum toben die Heiden op.78
Franz Wüllner – Stabat Mater
pauze
Robert Schumann – 4 Doppelchörige Gesänge op.141
Johannes Brahms – Fest- und Gedenksprüche op.109