The Ministry of Operatic Affairs is een uniek operacollectief en geldt als het enige reizende opera-ensemble in België. Zonder een noot aan de partituur of een woord aan het libretto te veranderen, slaagt het gezelschap er steeds opnieuw in om vernieuwende, eigentijdse en smaakvolle interpretaties van operaklassiekers te brengen.
Voor haar vierde productie in evenveel jaren, gaat The Ministry alweer een stapje verder. Het combineert twee parels uit de Engelse barokliteratuur tot één zinvol en sterk geheel. Het belooft een barokfeestje zonder voorgaande te worden…
De avond opent met ‘Dido and Aeneas’. In Purcell’s bekendste opera trotseren de Ministers, samen met de uit Troje gevluchte held Aeneas en zijn geliefde Dido, een storm op leven en dood: Goden, elfen en heksen halen hun zwaarste natuurgeschut boven want ze hebben het op Vergilius’ antieke held gemunt. Ze zijn vast besloten om het geluk van het prille koppel te verstoren. De opera eindigt met de tranen van Dido… De aria “When I am laid in earth” laat weinigen onberoerd.
Maar de Ministers willen deze unieke opera-avond niet grauw en donker afsluiten. Daarom presenteren ze na de pauze, met dezelfde cast en op de ruïnes van het eerste decor, ‘Acis and Galatea’, één van de meest bejubelde en uitgevoerde Engelstalige opera’s tijdens Händels leven. Gebaseerd op de lentefrisse Metamorfose van Ovidius, vertelt de opera het verhaal van de nimf Galatea, haar lief Acis en het monster Polyphemus. “Happy we” maar ook “No joy shall last” zijn maar enkele fragmenten die tot het bekende operacredo zijn gaan horen. Deze opera is in de stijl van die àndere grote Händelpartituur – The Messiah – geschreven waarbij krachtige koorpassages en lyrische aria’s elkaar afwisselen.
Door twee korte opera’s na elkaar te plaatsten, voeden de personages uit ‘Dido and Aeneas’ de karakters uit ‘Acis and Galatea’. Het scenografisch concept, waarbij we ons op de filmset bevinden van een Hollywoodproductie uit de jaren ’20, laat toe dat beide verhalen, ongedwongen met elkaar gaan versmelten.
The Ministry, onder leiding van Bart Van Reyn en Korneel Hamers, bespeelt haar authentieke periode-instrumenten, maar vult de scene met viriel, modern theater. Dit complementaire contrast maakt de Ministry-mix zo uniek: respect voor oorspronkelijke schoonheid en tradities, de hoogste muzikale kwaliteit en tegelijk de keuze voor een eigentijdse en relevante dramaturgie…