Elias
Felix Mendelssohn was een wonderkind dat de vergelijking met Mozart kon doorstaan. Toen hij 17 jaar oud was, had hij al een heel oeuvre bij elkaar geschreven, waaronder de Ouverture tot het bekende A Midsummer Night’s Dream.
Mendelssohn componeerde met Paulus het eerste oratorium dat sinds Händel naast de Messiah kon staan. Al snel koesterde Mendelssohn echter plannen om ook het leven van de profeet Elias in een oratorium te gieten. Mendelssohn worstelde 3 jaar met het libretto, zelfs in die mate dat hij het project een tijd liet liggen. Pas jaren later blies het Birmingham Festival het werk nieuw leven in door de uitvoering te bestellen.
Mendelssohn wilde er geen didactisch stuk van maken, zo schreef hij aan zijn librettist, een dominee en vriend van de familie: “The dramatic element should predominate”. In het eindresultaat wisselen verheffende en dramatische stukken elkaar af. Tien jaar na Paulus ging Elias in première op 26 augustus 1846. Het werd een daverend succes.
Slechts 15 maanden later overleed Mendelssohn, slechts 38 jaar oud, overwerkt en fysiek uitgeput.
Uitvoerders
Voor de uitvoering van dit meesterwerk trekt Octopus naar Duitsland. We voeren Elias uit in Hannover en Hildesheim, samen met het Junges Vokalensemble Hannover en vermaarde solisten.
Sarah Wegener, Leno Weisbrod, sopraan
Barbara Kozelj, alt
Lothar Odinius, tenor
Matthew Brook, bas
Bart Van Reyn, dirigent