‘Talent leent, genie steelt’, zei Oscar Wilde. En dus mag het niet verbazen dat Johann Sebastian Bach, een van de grootste genieën aller tijden, zijn pruik niet omdraaide voor wat creatief jatwerk. Het motet Der Gerechte kommt um vertoont bijvoorbeeld opvallende gelijkenissen met Tristis est anima mea van Johann Kuhnau, de man die hem voorging als cantor in de Thomaskirche te Leipzig.
Bart Van Reyn is alvast bereid om dit muzikale wanbedrijf door de vingers te zien. In zijn melancholieke programma plaatst de oprichter van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers het origineel van Kuhnau naast de interpretatie van Bach. Een handvol meer oorstrelende begrafeniscomposities van die laatste dompelen u onder in een exquise rouw.
Dit concert kadert in het Festival van Vlaanderen Mechelen. Lees meer.
Programma
- Kuhnau – Tristis est anima mea (motet koor en bc)
- Bach – BWV 170 Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust (solo cantate mezzo)
- Bach – BWV 48 Ich elender Mensch (openingsdeel + koraal)
- Bach – Der gerechte kommt um (naar het motet van Kuhnau)
- Bach – BWV 82a Ich habe genug (solo cantate tenor)
- Bach – BWV 103 Ihr werdet weinen und heulen
Uitvoerders
- Octopus Kamerkoor
- Le Concert d’Anvers
- Clare Wilkinson, mezzosopraan
- Guy Cutting, tenor
- Bart Van Reyn, dirigent
Nieuws: binnenkort zijn er opnames beschikbaar van dit concert!