Haydns Vierenveertigste symfonie, gecomponeerd aan het hof van de Hongaarse prins Nikolaus Esterházy, kreeg de bijnaam Treursymfonie omdat Haydn het Adagio (in deze symfonie de derde beweging) zo geslaagd vond dat hij wou dat dit stuk op zijn begrafenis zou worden gespeeld. Bij Haydns dood in 1809 werd die wens echter niet gerespecteerd: in de plaats daarvan weerklonk het Requiem van Mozart.
Mozarts laatste compositie, baadt in een mysterieuze sfeer. Een grauwe bode die eruitzag alsof hij van een andere wereld kwam, zou de opdracht hebben gegeven om een requiem te componeren. Mozart werkte dag en nacht aan deze compositie, maar stierf voor hij het werk kon voltooien… Andere componisten, voornamelijk studenten van Mozart, werkten het requiem af in opdracht van Mozarts vrouw. Zij wou het voorschot van de bode (in werkelijkheid iemand die werkte voor de excentrieke graaf Frans von Walsegg) begrijpelijkerwijze niet teruggeven en ook de rest van het beloofde geld niet mislopen. Mede door het succes van de film Amadeus, die zich eerder op Pushkins tragedie Mozart en Salieri dan op historisch feitenmateriaal baseert, is het Requiem van Mozart vandaag een van zijn meest gekende en geliefde composities.
Programma
Georg Friedrich Haendel, Esther, HWV 50a : Sinfonia
Joseph Haydn, Symfonie nr. 44 in e”Trauer-Symphonie”
Wolfgang Amadeus Mozart, Requiem
Uitvoerders
David Reiland, dirigent
Katharine Dain, sopraan
Sophie Harmsen, alt
Thomas Walker, tenor
Thomas Bauer, bariton
Octopus, Koor