Toen Sergei Diaghilev in 1909 aan de jonge maar veelbelovende Maurice Ravel vroeg om een nieuw werk te schrijven voor zijn Ballets Russes, koos die voor een Grieks liefdesverhaal: Daphnis en Chloé.
Ravel werkte bijna 3 jaar aan wat hij zelf een ‘symphonie choréographique’ noemde. Na de première herwerkte hij zijn werk tot de tweede suite, die opent met het bekende ‘Lever du jour’. De scène waarin de twee geliefden elkaar bij zonsopgang terugvinden, is één van de meest poëtische muzikale weergaves van een natuurtafereel: het ritselen van het hout gaat over in vogelgeluiden, die op hun beurt overvloeien in een hartstochtelijke melodie.
De aanpak van Ravel, het laten primeren van kleur en sfeer, stootte op wat onbegrip en tegenstand – maar Stravinsky was fan: “Het is niet alleen Ravels beste werk, maar ook één van de mooiste kunstwerken uit de Franse muziek”.
Programma
uillaume Connesson • Céléphaïs (2017)
Ottorino Respighi • Adagio con variazioni
Camille Saint-Saëns • Celloconcerto nr. 1 in a, op. 33
Maurice Ravel • Daphnis et Chloé
Artiesten
Cello: Mischa Maisky
Brussels Philharmonic
Octopus
Dirigent: Stéphane Denève